נשים בסבך התרבות המשטרתית…

שוטרות

[צילום: חטיבת דובר המשטרה]

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן]

תודה למיה ויינשטיין, שהייתה גם כאן הטריגר לכתיבת המאמר...

אחד המאפיינים הבעייתיים של התרבות הארגונית במשטרה הוא מאצ'ואיזם ושובניזם. רצון לחשל את החברות ולחזק את הדימוי העצמי בסיטואציות 'גבריות' מובהקות; סגנון דיבור בוטה, חריף, ישיר וגס, והרבה מאוד יחסים בין אישיים בין שוטרים וקצינים לשוטרות וקצינות, בכל הרמות...

ומה אמורות לעשות נשים שעובדות בארגון ורוצות להצליח בו, וגם לחסוך מעצמן הטרדות מיניות? עליהן לסגל באורח קיצוני סגנון 'גברי' מחוספס ובוטה. בלי זה אולי יצליחו לשרוד, אך יתקשו להתקדם. הבעיה הזו, אגב, אינה קיימת כמעט במטות, אולם היא אקוטית מאוד בשטח, ביחידות - כמו תחנות המשטרה ויחידות החקירה - המקיימות חיכוך מתמיד עם אזרחים מחד גיסא; ועבריינים מאידך גיסא! (לעומת זאת, היא קיימת מאוד בסגלי הפיקוד בדרגים השונים, שבהם אין כמעט נשים).

דוגמה כזו קיבלנו לאחרונה בפרסומים שעסקו בקצינת חקירות מאזור המרכז, שעל פי התקשורת, היא קצינה מצטיינת ועתירת הישגים, שקיבלה בדצמבר 2010 את "אות הנשיא לשוטרים מצטיינים". בנימוקי הפרס נכתב, כי מדובר ב"קצינה מוערכת המבצעת את תפקידה במקצועיות, בנחישות, תוך חתירה למגע, דבקות במשימה ומסירות יוצאת דופן. על תרומתה המיוחדת להשגת יעדי המשטרה, ראויה פקד ענת קצב להוקרה והערכה" (לוין, 2015).

הבעיה היא שחלק משיטות החקירה של אותה קצינה כללו ניבולי פה קשים, במטרה לערער את הנחקר. עובדה זו נחשפה במספר פסקי דין. כך לדוגמה כתב עליהם השופט אלייקים רובינשטיין: "המעיין יעיין ותבחל נפשו, אך החלטתי לאחר מחשבה שלא לצטטם כלשונם, כדי לא להכביר דברי ביבין... (ע"פ 10994/08).

פרשיה אחרת הייתה של קצינת חקירות אחרת מהמחוז הדרומי, שהסתבכה באמירות גזעניות לכאורה כלפי שוטר אתיופי (סע"ש 53819-07-13; יחזקאלי, 2015).

הפרשיות הללו, יותר שמשהן מעידות על הקצינות המעורבות בהן, משקפות לטעמי את הקשיים שנשים עוברות במשטרת ישראל, על מנת לזכות בהכרה ולהצליח...

אולי הדרך להתמודד עם התופעה הזו היא מתן אפליה מתקנת משמעותית לקצינות משטרה ברמת השטח. ככל שכמות קצינות המשטרה בשטח תגדל, לא רק שהן לא תזדקקנה לגילויים "גבריים", אלא אף תיצורנה בהכרח שינוי בתרבות הבעייתית הזו!

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “נשים בסבך התרבות המשטרתית…

  1. יובל סיני:
    שלום רב,
    הרעיון במאמר נכון, אך לא שלם.
    ללא אכיפת נורמות התנהגות הרבה לא ישתנה, ומה שיתרחש לבסוף
    הוא שתסמונת מלכת הדבורים תתחזק.
    אחד הדברים הראשונים הנדרשים הוא להדיח בקלון את כל הקצינות שהשיגו את תפקידם
    דרך חדר המיטות. לי ידוע על לפחות שלושה קצינות בכירות זכו לדרגה הבכירה שלהן בדרך זו.
    כמובן שאין צדיק אחד במשטרה ו\או במשרד לביטחון פנים שחושב לעשות כן.

    • יובל שלומות,

      אינני חושב כמוך בנוגע לחדר המיטות. מתוך היכרות קרובה של התרבות הארגונית, אין פה משכב למטרות דרגה אבל יש אינטימיות בתנאי לחץ ואמון הדדי שחשוב מאוד לשיתוף פעולה.
      יש מעשים הרבה יותר גרועים שבגינם תוגמלו אנשים…

      בריאות ותודה על ההערה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *